3 zalety zumby, przez które nie można się jej oprzeć

Zumba jako połączenie tańca z fitnessem jest wyjątkowo kusząca dla osób, które uwielbiają tańczyć do latynoskiej czy hip-hopowej muzyki, a nawet spróbowałyby tańca brzucha czy ruchów tanecznych znanych z filmów… Bollywood. Zumba to wybuchowa mieszanka mnóstwa gorących stylów tanecznych, w której znajdziemy też elementy treningu aerobowego, wzmacniającego i siłowego.

Nic Ci to nie mówi? Poznaj zatem 3 zalety zumby, dzięki którym poszukasz najbliższego klubu fitness oferującego w swoim grafiku różne rodzaje zumby i wpadniesz w nowe hobby jak śliwka w kompot.

Zumba odchudza i wpływa na sylwetkę

Oczywiście w procesie odchudzania, nazywanym też redukcją (od redukowania wagi) bardzo ważna jest dieta – bez zdrowej diety, która odpowiada Twojemu zapotrzebowaniu kalorycznemu (mniejszemu niż w czasie utrzymywania stałej wagi), nie schudniesz tyle, ile chcesz, nawet mimo regularnych wysiłków fizycznych.

Chociażby zjedzenie całej tabliczki czekolady sprawi, że wcześniejszy trening odejdzie w niebyt – stracone kalorie uzupełnisz słodkim. Wówczas lepiej zjeść np. banana czy brzoskwinię. Jeżeli będziesz przestrzegać diety i chodzić na zumbę, na pewno stracisz pożądane kilogramy i ładnie wymodelujesz swoją sylwetkę, tracąc w godzinę od kilkuset do nawet 1000 kalorii!

Zumba gwarantuje wesołą atmosferę bez rywalizacji

Bywa, że na intensywnych zajęciach fitness panuje bardzo napięta atmosfera. Wszystkie uczestniczki skupiają się maksymalnie na wysiłku i w powietrzu czuć ducha rywalizacji o to, kto wytrzyma bez dodatkowych przerw do końca. Ponadto bywa, że te same ćwiczenia są powtarzane co najmniej po kilka razy, co dla niektórych jest monotonne.

Zajęcia zumby łączą w sobie różnorodne style taneczne (od salsy przez taniec brzucha po hip-hop), dlatego nie sposób się nudzić, kiedy instruktor zaskakuje dynamicznymi układami choreograficznymi, w które wplata elementy aerobiku i ćwiczenia, które możesz najczęściej spotkać na zajęciach fitness, np. przysiady, wyskoki, zakroki, skipy znane Ci z lekcji WF-u itp. Wszystko to w radosnej atmosferze gorącego tańca – bez rywalizacji, a z przyjemnością. Chociaż zajęcia zumby też męczą organizm, jest to pozytywne zmęczenie, które chce się powtarzać.

Może zumba w wodzie lub wzmacniająco-siłowa?

Taneczna zumba na sali fitness to nie jedyna, na jaką możesz uczęszczać. Jeżeli poczujesz się na tyle silna, aby spróbować treningu wzmacniająco-siłowego, możesz wybrać się np. na zajęcia w stylu zumby toning, na których w użyciu jest m.in. step i hantle. Na stepie także da się tańczyć, ba – step urozmaica choreografie o mnóstwo różnych, nowych kroków, a dzięki rytmicznemu wchodzeniu i schodzeniu na step spalasz dodatkowe kalorie. Uczestniczki takiej zumby używają także hantli dla wzmocnienia mięśni. Na początku weź bardzo lekkie (do 0,5 kg), potem możesz je zmienić na nieco cięższe, np. 2 kg, aby postawić przed sobą nowe wyzwanie – i dalej dobrze się bawić na zumbie!

 

Advertisements

Zumba – jakie są rodzaje zumby?

Chcesz się wybrać na zumbę i okazuje się, że w grafiku klubu fitness istnieje co najmniej kilka różnych zajęć z zumby i nie wiesz, na które się wybrać? Jaki rodzaj zumby będzie odpowiadał najbardziej nie tylko Twoim potrzebom, ale i kondycji? Zumba to nie tylko taneczne kroki wykonywane w rytm dynamicznej muzyki, przeplatane krótkimi ćwiczeniami aerobowymi. Dowiedz się, jakie są rodzaje zumby i jaką zumbę wybrać na początek!

Kiedy dołączysz do grupy zumby, może się okazać, że będziesz jedyną nowicjuszką na tych zajęciach – ale niczym się nie przejmuj. Na zumbie każdy nadąża za instruktorami tak, jak potrafi. Nawet jeśli pomylisz kroki i zgubisz się w choreografii, nic się nie stanie. Grunt, żebyś się dobrze bawiła. Wypadłaś na chwilę z rytmu? Poproś o powtórzenie układu albo pląsaj chwilę w swoim stylu i ciesz się zabawą! W zależności od rodzaju zumby choreografie mogą wyglądać inaczej.

Zumba dla początkujących

Na zajęciach zumby dla początkujących nie używa się żadnego dodatkowego sprzętu fitness, np. stepu czy hantli. Wystarczy Ci wygodne ubranie, ręcznik do wytarcia twarzy z potu, miękkie buty, butelka wody i uśmiech na twarzy. Na niektóre zajęcia zumby instruktorki zachęcają do ubierania ozdobnych przepasek, chust itp. z doczepionymi błyskotkami, wirującymi w fitnessowym tańcu.Układ choreograficzny może być podzielony na kilka, a nawet kilkanaście małych części do różnorodnej muzyki, przeplatanych krótkimi przerwami, a może tworzyć spójną całość, trwającą dłużej niż kilka minut. Wówczas jednego długiego układu zumby uczycie się przez całe zajęcia – a z ewentualnych pomyłek będzie mnóstwo pozytywnego śmiechu.

Zumba jako trening aerobowo-siłowy

Niektóre zajęcia zumby wykorzystują wspomniany już step i hantle (lekkie, np. ważące do 1-2 kg). Wówczas między tanecznymi krokami wykonuje się ćwiczenia wzmacniające i łagodne, łatwe ćwiczenia siłowe, jak np. podnoszenie hantelek rękami w różne strony.trening zumby.jpg

Ćwiczenia wzmacniające to np. utrzymywanie przysiadu i pulsowanie w tej pozycji przez kilkanaście sekund, opuszczanie i unoszenie nóg w pozycji leżącej czy utrzymywanie deski w podporze na stepie. Jeżeli te ćwiczenia wydają Ci się statyczne i nudne, najpierw ich spróbuj – zobaczysz, jak w nawet nieruchomej pozycji pracują mięśnie. Dzięki przeplataniu ich tańcem nie są nudne i monotonne.

Zumba w wodzie?

Aqua zumba to zajęcia dostępne raczej na basenach i w aqua parkach niż klasycznych klubach fitness – chyba że w Twojej miejscowości jedno miejsce łączy i klub fitness, i siłownię, i basen. Zumba w wodzie jest oczywiście wolniejsza, ale jest także inspirowana fitnessem – aqua fitnessem. Zaletą aqua zumby jest fakt, że nie obciąża ona w żaden sposób stawów – jest więc bezpieczna dla osób po kontuzjach jako powrót do formy.

Zumba od A do Z, czyli co warto wiedzieć o zumbie przed pierwszymi zajęciami

Pierwszy raz idziesz na zumbę? Obejrzałaś co najmniej kilkanaście filmików na Youtube i mimo że zumba zapowiada Ci się jako fajna zabawa, masz wrażenie, że podczas dynamicznych kroków pomylisz lewą nogę z prawą i nie będziesz wiedziała, gdzie podziać wzrok, a co dopiero jak się skoordynować? Nie masz się czego obawiać, zumba to przede wszystkim doskonała zabawa: podnosi poziom endorfin, spala co najmniej kilkaset kalorii w godzinę i wzmacnia ciało.

Zajęcia zumby łączą w sobie taneczną choreografię z treningiem aerobowym, który poprawia wydolność organizmu, spala tkankę tłuszczową i pomaga modelować sylwetkę, a nawet wzmacnia ciało. Czy wiesz, że na zumbie możesz się nauczyć podstawowych kroków tanecznych z różnych stylów, a nawet popracować z lekkimi hantelkami i zrobić trening siłowy?

trenerka zumby.jpg

Zumba uczy tanecznych kroków

Zumba jest ponadczasowa. Zumba to fitnessowo-taneczny program stworzony przez kolumbijskiego tancerza Alberto Pereza w latach 90. XX wieku. Przez ponad ćwierć wieków zdobyła miłośniczki i miłośników (tak! Instruktorzy zumby to też panowie!) na całym świecie, rozwijając się i tworząc ciekawe programy zajęć.

Na zumbie tańczy się do muzyki hip-hopowej, soki (połączenie muzyki afrykańskiej z indyjską), merengue (narodowej muzyki dominikańskiej), mambo – a w to wszystko wplata się nawet elementy ze sztuk walki i tańca brzucha. Zumba to świetny, energetyczny miks. Jeżeli widziałaś kiedyś bollywoodzki film – na zumbie spotkasz nawet inspirację bollywoodzką muzyką.

Zumba pomaga schudnąć w wesołej atmosferze

Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z fitnessem albo tańcem i stresujesz się zajęciami fitness, podczas których każdy wydaje się być sprawniejszy od Ciebie, a Ty wstydzisz się (zupełnie niepotrzebnie!) przerywać ćwiczenia, koniecznie wpadnij na zumbę. Panuje tam luźna i wesoła atmosfera, a nawet jeśli pomylisz kroki lub zgubisz rytm, nikt się tym nie przejmie ani nie spojrzy na Ciebie krzywym okiem – masz się dobrze bawić.

Jeżeli trzeba będzie, na zajęciach w stylu Zumba Basic (dla początkujących) instruktorka pokaże jeszcze raz kroki, aby dobrze je złapać i się już nie gubić. Po paru godzinach – a nawet szybciej – zumba wejdzie Ci w krew, i nawet nie będziesz wiedziała, kiedy zaczniesz szczupleć dzięki regularnym treningom zumby.

Na zumbie poznasz kroki z innych zajęć fitness

“Zumba to nie fitness” – kiedy usłyszysz to od np. zapalonego crossfitowca, który nie widzi świata poza zajęciami, udowodnij mu, że nie ma racji. Nie po to, żeby się kłócić, ale żeby wyprowadzić go z błędu. Na zumbie porobisz nie tylko przysiady, zakroki i wykroki, ale poćwiczysz nawet ze stepem czy hantelkami w zależności od rodzaju zumby, który wybierzesz. Dzięki temu i potańczysz, i poznasz nowe ćwiczenia, więc na ewentualne zajęcia fitness pójdziesz pozytywnie nastawiona i już przygotowana na to, co Cię tam czeka.

Kiedy widać pierwsze efekty po zumbie? Na przykład po dwóch tygodniach zajęć trzykrotnie w tygodniu zobaczysz, że nieco poprawiła się Twoja wydolność, a w skali miesiąca zauważysz zmniejszoną wagę i zmiany w sylwetce – oczywiście jeżeli trzymasz się zdrowej diety!

Jak zumba wpływa na odchudzanie i sylwetkę?

W świecie fitnessu trwa nieustanna dyskusja na temat tego, czy zumba to jeszcze fitness, czy już taniec? Osoby stojące po obu stronach barykady nie mają do końca racji, bo zumba to połączenie tańca – a dokładnie gorących latynoskich rytmów, hip-hopu i nawet Bollywoodu – z podstawowymi krokami z aerobikiem. Efekt? Wspaniała zabawa i przyjemny wysiłek fizyczny, który wpływa na modelowanie sylwetki i pomaga schudnąć!

Jak szybko schudnąć na zumbie? Nie ma jednej złotej rady na zrzucenie kilogramów na zumbie, bo każda z nas jest inna: ma inne ciało, zapotrzebowanie kaloryczne, wydolność organizmu, a także mniej lub więcej czasu na aktywność fizyczną w klubie fitness.

Grunt to regularność – nie odpuszczamy zajęć po tygodniu lub za każdym razem, kiedy znajomi zapraszają na piwo, wino lub słodkie ciasto – a także związana z tym dieta, bo ćwiczenia to mniej niż połowa sukcesu w walce o upragnioną sylwetkę.

Owszem, spalasz kalorie na zumbie i budujesz wydolność organizmu, ale jeżeli uzupełnisz to dodatkowym posiłkiem, nie stracisz kilogramów, bo nie będziesz na redukcji – czyli nie spożyjesz odpowiednio mniej kalorii, ile powinnaś. Ale wracając do tematu – kiedy widać efekty po zumbie, czy zumba pomaga schudnąć i czy jest trudna dla początkującej?

Zumba – czy pomaga schudnąć?

Dzięki zumbie można schudnąć, chociaż trzeba pamiętać, że same zajęcia zumby – na przykład trzy razy w tygodniu – nie sprawią, że schudniemy sporo w krótkim czasie, co byłoby zresztą niezdrowe dla organizmu. Po pierwsze – tak, aby schudnąć, musisz regularnie chodzić na zumbę. Najlepiej by było, gdybyś z czasem zwiększała poziom trudności, np. zapisała się na Zumbę Toning, czyli zajęcia aerobowo-taneczne z hantelkami. To byłby nowy wysiłek dla Twojego organizmu, motywujący do spalania tkanki tłuszczowej.

Po drugie – musisz przestrzegać diety. Nie chodzi o to, abyś codziennie wyliczała precyzyjnie kalorie, skoro nigdy tego nie robiłaś, i stresowała się dodatkowym plasterkiem wędliny czy sera żółtego. Na dobry początek powoli odstawiaj słodycze (nie jedz czekolady codziennie, a co dwa dni, potem co trzy – będzie Ci łatwiej) i zastąp je owocami, dodaj warzywa do posiłków, jedz regularnie i nie głoduj. Zwracaj uwagę na skład żywności – wystrzegaj się np. syropu glukozowo-fruktozowego.

Zumba – czy wpływa na sylwetkę?

Zdecydowanie tak – podczas jednej godziny zumby spalisz nawet od 500 do 1000 kalorii, co w połączeniu ze zdrową dietą (a nie głodówką!) wpłynie znacząco na Twoją sylwetkę. Zumba wzmocni także Twoje mięśnie – zwłaszcza w wydaniu Toning. Na takich zajęciach używa się lekkich hantli (od 0,5 kg do 2 kg) i ćwiczy z nimi w rytm latynoskiej czy bollywoodzkiej muzyki. Niby niewielkie obciążenie, ale kiedy z takimi hantelkami robisz wiele powtórzeń bez przerwy, naprawdę się męczysz… spalając dodatkowe kalorie i wzmacniając ciało. Czasami na niektórych zajęciach zumby można spotkać step – oprócz oczywistego wchodzenia na niego jest wykorzystywany także do np. desek, czyli trzymania wyprostowanego ciała w podporze na przedramionach. To ćwiczenie może wydawać Ci się nudne – przecież się nie ruszasz! Ważne jednak jest, że wtedy pracują Twoje mięśnie głębokie, wpływające np. na stabilną, wyprostowaną postawę… podczas tańczenia zumby!

Jeżeli niektóre ruchy lub ćwiczenia na zumbie wydają Ci się dziwne i nie wiesz, jak taka zumba wpłynie na odchudzanie – zapytaj o to instruktorkę. Na pewno chętnie Ci odpowie!